lördag 15 mars 2014

Flickor är den största gruppen i världen som diskrimineras


Det var den här filmen jag var och såg tillsammans med mamma då jag skrev det här inlägget.

Var fjärde 11-15-åriga flicka i världen får inte gå i skolan. 
70% av barn som arbetar är flickor.
Graviditet är den vanligaste dödsorsaken för 15-19-åriga flickor.
Varje år hamnar 10 miljoner flickor under 18 år att gifta sig, ofta med tvång.
200 miljoner flickebarn har "försvunnit" ur världen. De har dödats, blivit övergivna eller aborterats på grund av sitt kön.

"Min styvpappa sålde mig för att bli en husslav när jag var fem år. Jag jobbade hårt från tidig morgon till sent på kvällen med en årslön på 7 euro. Plan ( en välgörenhetsorganisation) frigjorde mig från slavarbetet och gav mig ett smålån som hjälpte mig att starta ett litet kafé vid byvägen. Tack vare mitt företag kan mina syskon nu gå i skola och jag kan sysselsätta hela min familj. Jag har redan tjänat lika mycket pengar med min kaffestuga som på 46 år som slav."
 Geeta Choudhari, 21, Nepal

"Somliga utbildar inte flickor eftersom de tror att bara pojkar kan ändra framtiden till en bättre. En utbildad flicka kan ändå vara en enorm resurs i framtiden. Mitt budskap till föräldrar är: Utbilda oss flickor! Vi kan göra underverk."
Jamila, 15, Tanzania

Jag tycker det är helt otroligt. De flickors liv som man fick se i filmen är så fruktansvärt. Ändå är de så mycket gladare och tacksammare än många av oss som bor i ett tryggt och bra land där de mesta fungerar utan problem, alla får gratis utbildning och det är jämställt, nästan alla borde ha tak över huvudet och mat på bordet och en massa extra pengar över som vi spenderar på dyra kläder, bilar osv. 

Vi klagar om och om igen på hur jobbigt det är i skolan, det är alldeles onödigt och tråkigt. Det ända vi vill är att den ska ta slut. De här flickornas allra allra största önskan i hela livet är att få börja studera, lära sig och gå i skolan. 
Folk anser att det är flickornas "uppgift" att stanna hemma o sköta om familjen. De ska inte veta hur andra människor i världen har det. Pojkarnas "uppgift" är att lära sig hur det fungerar ute i världen för att sedan tjäna pengar. Flickornas "uppgift" är att bara vara nöjda över det dom har.

 Jag tror att vissa människor är rädda. Rädda för att flickorna ska få utbildning och lära sig om hur världen fungerar. För då skulle de märka hur otroligt dålig ställning de har i vissa samhällen och då skulle de vilja ha en förändring. En förändring som vissa människor inte vill att ska ske. 
Då skulle flickorna också börja ta plats i arbetslivet och förtjäna egna pengar. Inte leva på sin man och ständigt vara beroende av hans inkomst. Flickor skulle klara sig själv. Och det vet jag, att varenda en flicka ute i världen skulle kunna stå på sina egna ben, bara hon fick chansen att utbilda sig!


4 kommentarer:

  1. Jättebra skrivet! :)
    //Julia

    SvaraRadera
  2. du e jätteklok å mogen fö din ålder å skriver bra!

    SvaraRadera